Kielivalinta

Valitse kieli: suomeksi på svenska in english
   

Sisältö

« Takaisin edelliselle sivulle

9.6.2016

Veroilmoitus verkossa: 
Usein kysyttyjä kysymyksiä

Palvelun käyttö: tietojen ilmoittaminen

Mitä tietoja voin ilmoittaa palvelussa?
Milloin et voi käyttää Veroilmoitus verkossa -palvelua?
Voiko kuolinpesän puolesta asioida palvelussa Katso-tunnisteella?
Voinko ilmoittaa sähköisesti, jos olen saanut jatkoaikaa ilmoittamiseen?
Voinko ilmoittaa uuden tilinumeroni palvelussa?
Voinko ilmoittaa kiinteistöverotuksen, elinkeinotoiminnan sekä maa- ja metsätalouden tietoja palvelussa?
Voinko liittää lisäselvityksiä liitetiedostona?
Mitä tapahtuu tiedoilleni, jos haluan keskeyttää palvelun käytön?
Miten lähetän ilmoittamani tiedot Verohallintoon?

Miten korjaan ennakkoon ilmoittamani esitäytettynä olevat tiedot tai Veroilmoitus verkossa -palvelussa aiemmin ilmoittamani tiedot?
Saanko palvelusta uuden verotuspäätöksen?
Voinko tulostaa ilmoittamani tiedot?
Mitä palvelu maksaa?
Miksi en voi käyttää sähköpostia verotustietojen ilmoittamiseen?
Miten ilmoitan verkossa useita kotitalousvähennykseen oikeuttavia kustannuksia?
Palvelussa ei ole yleistä lisätietokenttää. Missä ilmoitan esim. tulontasausvaatimuksen tai autoedun arvon alentamisvaatimuksen?
 
Mihin voin ottaa yhteyttä, jos minulla on ongelmia palvelun käytössä?

Muut kysymykset

Mitä teen kuiteille ja tositteille?
Kokeilin Veroilmoitus verkossa -palvelua demo-versiossa,  mutta palvelu ei hyväksy yritykseni Y-tunnusta, miksi?
Miten tarkistan kuuluuko yritys/yrittäjä ennakkoperintärekisteriin?
Voinko lähettää liitelomakkeet esim. vuokratulolomakkeet 7H ja 7K sähköisesti palvelun kautta?
Linkki ei avaudu, vaikka sitä painaa, mitä teen (IE11)?
Kirjautuminen ei onnistu - "Sivua ei voi näyttää"

Miksi saan virheilmoituksen "Safari ei saa yhteyttä sivuun" tai "Internetselain ei voi avata suojattua yhteyttä"?
Miksi ulkomaalaisella henkilöllä ei aina pankkitunnukset toimi VKV-/VIV-palveluun kirjautuessa?

Tietoturvallisuus

Meillä on yhteiset pankkitunnukset mutta en pääse omaan veroilmoitukseeni, miksi?
Mistä verottaja tietää, että veroilmoitustani muuttava henkilö olen juuri minä?
Miten palvelun tietoturva on toteutettu? Millaista yhteyttä palvelu käyttää?
Voiko palvelu jäädä vahingossa päälle?
Mitä ovat evästeet? Pitääkö minun sallia ne?
Uskallanko ilmoittaa tietoja vaikka kirjaston koneella?

Verotusta koskevat kysymykset

Mistä löydän tarkempaa tietoa verotuksesta (esim. matkakulut, kotitalousvähennys, vuokratulot)?

Tietojen ilmoittaminen palvelussa

Mitä tietoja voin ilmoittaa palvelussa?

Veroilmoitus verkossa -palvelussa voit korjata ja täydentää esitäytetyn veroilmoituksesi tietoja. Palvelussa et voi ilmoittaa esim. osoite- tai asianhoitajatietoja, lasten lukumäärää tai puoliso/avopuoliso -tietoa. Jos sinulla on sellaisia tietoja, joita et voi ilmoittaa palvelussa, ilmoita ne esitäytetyllä veroilmoituksella ja palauta veroilmoitus verotoimistoon postitse.

Kun ilmoitat tietoja verkossa, älä ilmoita samoja tietoja enää lomakkeella. Esitäytettyä veroilmoitusta tai liitelomakkeita ei tarvitse palauttaa, jos olet voinut ilmoittaa kaikki tiedot verkossa.

Milloin et voi käyttää Veroilmoitus verkossa -palvelua?

Et voi käyttää Veroilmoitus verkossa -palvelua, jos

  • sinulla ei ole henkilökohtaisia verkkopankkitunnisteita, sirullista henkilökorttia tai Katso-tunnisteita. Katso-tunnisteen hakemisesta on kerrottu sivulla Katso-tunnisteen perustaminen.
  • veroilmoituksen henkilökohtainen palautusaika on umpeutunut
  • et ole saanut esitäytettyä veroilmoitusta esim. alaikäisyytesi vuoksi
  • kyseessä on kuolinpesän veroilmoitus (poikkeus Katso-tunnisteet).

Ilmoita tiedot näissä tapauksissa esitäytetyllä veroilmoitus- ja liitelomakkeilla ja palauta lomakkeet verotoimistoon postitse.

Sivun alkuun

Voiko kuolinpesän puolesta asioida palvelussa Katso-tunnisteella?

Mahdollisuuteen asioida kuolinpesän puolesta palvelussa vaikuttaa se toimiiko kuolinpesä henkilötunnuksella vai y-tunnuksella.

  • Jos kuolinpesä toimii henkilötunnuksella, kuolinpesä ei voi itse asioida palvelussa Katso-tunnisteella. Jos kuolinpesän asianhoitajalla on y-tunnus, se voi saada kuolinpesältä Katso-valtuutuksen (Sähköisen asioinnin valtakirja yksityishenkilöltä) ja asioida palvelussa kuolinpesän puolesta. Valtuutuksen roolitietona tulee olla ”VERO Veroilmoitus verkossa -ilmoittaja”.

Jos kuolinpesä toimii y-tunnuksella, asiointi palvelussa Katso-tunnisteella on mahdollista siinä tapauksessa, että kuolinpesän y-tunnukseen kohdistuu lisäksi henkilötunnus.

Voinko ilmoittaa sähköisesti, jos olen saanut jatkoaikaa ilmoittamiseen?

Veroilmoitus verkossa -palvelu sulkeutuu alkuperäisen palautuspäiväsi perusteella (3.4.,9.5. tai 16.5.), vaikka olisit saanut jatkoaikaa ilmoittamiseen. Alkuperäisen palautusajan umpeuduttua et siis enää voi antaa veroilmoitustietojasi palvelussa, vaan palauttamalla esitäytetyn veroilmoitus- ja liitelomakkeet postitse.

Lykkäystä voidaan myöntää pätevästä syystä puhelimitse enintään yksi viikko. Pätevä syy voi olla esimerkiksi sairaus, kuolemantapaus tai yllättävä ulkomaan työkomennus. Pidempää lykkäystä on haettava kirjallisesti verotoimistosta. Hakumuslomakkeen löydät täältä.

Voinko ilmoittaa uuden tilinumeroni palvelussa?

Voit ilmoittaa uuden tilinumeron veronpalautuksia varten Veroilmoitus verkossa -palvelussa. Tilinumeron ilmoittaminen löytyy Asiakastiedot-sivulta kohdassa Tilinumero olevan Avaa-linkin alta. Tehtyäsi tilinumeron muutoksen, lähetä muutos Lähetä tilinumero -painikkeella. Lähetyksen jälkeen voit jatkaa tietojen ilmoittamista tai kirjautua ulos palvelusta. Jos haluat poistaa tilinumeron antamatta uutta tilinumeroa tilalle, ota yhteyttä verotoimistoon.

Tlinumeronmuutosta ei voi tehdä, jos ilmoittaa tietoja valtuutettuna veroilmoitus verkossa ilmoittaja -roolilla.

Sivun alkuun

Voinko ilmoittaa kiinteistöverotuksen, elinkeinotoiminnan sekä maa- ja metsätalouden tietoja palvelussa?

Veroilmoitus verkossa -palvelussa et voi ilmoittaa kiinteistöverotuksen, elinkeinotoiminnan tai maa- ja metsätalouden tietoja, vaan näille tiedoille on omat palvelunsa. Näihin palveluihin voit siirtyä alla olevista linkeistä (vaatii kirjautumisen).

Kiinteistötiedot verkossa (käytössä vain, jos olet saanut kiinteistöverotuspäätöksen)

Maatalouden veroilmoitus, Metsätalouden veroilmoitus, Elinkeinotoiminnan veroilmoitus

Voinko liittää lisäselvityksiä liitetiedostona?

Voit liittää liitetiedostoja vain seuraavissa tapauksissa:

  • kotitalousvähennysvaatimus muussa ETA-valtiossa kuin Suomessa tehdystä työstä – Todistus ulkomaisen yrityksen verovelvoitteiden hoitamisesta Suomen veroviranomaisia varten (lomake 14C tai muu vastaava todistus)
  • matkakuluerittelyyn liittyvä lisäselvitys
  • tulonhankkimiskuluihin liittyvä lisäselvitys
  • arvopaperikauppoihin liittyvä lisäselvitys.

Pelkkää liitetiedostoa ei voi lisätä, poikkeus arvopaperikaupat, vaan siihen on aina liityttävä kyseisen erittelyn tiedot. Yhden liitetiedoston enimmäiskoko voi olla 30 MB ja kaikkien liitetiedostojen enimmäiskoko yhteensä voi olla 50 MB. Sallitut tiedostomuodot ovat word, excel, pdf ja rtf.

Liitetiedoston lisääminen: Valitse haluttu tiedosto omalta koneeltasi Selaa-painikkeella. Liitä valittu tiedosto Lisää liite -painikkeella. Jos tiedostomuoto on sallittu, palvelu muuntaa tiedoston pdf-muotoon. Tiedoston lataukseen ja muuntamiseen kuluva aika riippuu tiedoston koosta ja muodosta. Jos muunto epäonnistuu, saat virheilmoituksen. Tarkista tällöin, että tiedoston tiedostomuoto ja koko ovat oikeat. Tallenna tiedosto itse pdf-muotoon ja yritä liittämistä uudelleen.

Liitetiedoston poistaminen: Voit poistaa liitetiedoston saman istunnon aikana Poista-painikkeella. Verohallintoon lähetettyjen liitetiedostojen poistaminen tai muuttaminen ei ole mahdollista.

Ongelmia liitetiedostojen lataamisessa? Jos sinulla on ongelmia liitetiedostojen lataamisessa, huomioi seuraavat liitetiedostoa koskevat suositukset:

  • Kokorajaukset:
    • Liitetiedoston sivumäärä ja koko vaikuttavat liitetiedoston käsittelyaikaan. Vältä suuria tiedostoja.
  • Fontit:
    • Erikoisfontit dokumenteissa saattavat aiheuttaa ongelmia. Suositellemme käytettäväksi seuraavia fonttiperheitä: Times-Roman, Arial, Helvetica ja Courier
  • Muuta huomioitavaa
    • Tiedostot muunnetaan pdf-muotoon, joka saattaa muuttaa tiedoston ulkoasua. Muutoksia voi tulla esimerkiksi liukuvärjäyksien ja kuvakokojen yhteydessä. Suosittelemme pitämään asiakirjat yksinkertaisina, ilman erikoismuotoiluja.
    • Vältä dokumenteissa toiminnallisia ominaisuuksia, koska ne muuttuvat muunnettaessa tiedostoa pdf-muotoon. Toiminnallisia ominaisuuksia ovat esimerkiksi
      • automaattisesti täydentyvät kentät
      • tulostusalueet
    • Varmista ennen kuin lisäät tiedoston Veroilmoitus verkossa -palveluun, että tiedoston sisältö on luettavassa muodossa. Varsinkin excel-muotoiset tiedostot tulisi esikatsella ennen lisäämistä.

Sivun alkuun

Mitä tapahtuu tiedoilleni, jos haluan keskeyttää palvelun käytön? >> Tallenna keskeneräiseksi

Voit tallentaa ilmoittamasi tiedot keskeneräiseksi ja jatkaa tietojen ilmoittamista myöhemmin. Tallennettuja tietoja säilytetään palvelussa veroilmoituksen viimeiseen palautuspäivään asti, minkä jälkeen ne poistetaan automaattisesti, eivätkä ne välity Verohallintoon. Tallenna tiedot painamalla Tallenna keskeneräiseksi -painiketta. Keskeneräiseksi tallennuksen voit tehdä asiakastiedot sivulla, verotustietojen ilmoittaminen yhteenvetosivulla tai ilmoituksen lähettäminen sivulla.

Miten lähetän ilmoittamani tiedot Verohallintoon?

Ilmoittamasi tiedot lähetät palvelun vaiheessa 3. Lähetä tiedot painamalla Lähetä ilmoitus -painiketta. Tee kaikki tarvittavat muutokset ennen tietojen lähettämistä. Tietojen onnistuneesta lähettämisestä saat ilmoituksen: "Lähetys onnistui. Verohallinto on vastaanottanut lähettämäsi tiedot..." Jos ilmoitat palvelussa tilinumeron muutoksen, sen lähettäminen tapahtuu erillään muista tiedoista Tilinumero-sivulla.

Miten korjaan ennakkoon ilmoittamani esitäytettynä olevat tiedot tai Veroilmoitus verkossa -palvelussa aiemmin ilmoittamani tiedot

Esitäytettynä olevat tiedot

Jos olet hakenut muutosverokorttia ennakkoperinnässä, osa tiedoista, esimerkiksi matkakulut, näkyvät esitäytettyinä paperisella veroilmoituksella ja Veroilmoitus verkossa -palvelussa. Sinun on aina tarkistettava nämä tiedot, koska ennakkoon ilmoitetut tiedot ovat useissa tapauksissa arvionvaraisia.

Veroilmoitus verkossa -palvelussa voit korjata esitäytettyä tietoa kirjautumalla palveluun, avaamalla kyseisen erittelyn ja muuttamalla virheelliset tiedot. Tiedot muutetaan merkitsemällä uudet tiedot virheellisten tietojen tilalle Asiakas ilmoittaa -kenttiin. Voit myös poistaa tiedot poista-toiminnolla ja antaa tarvittaessa uuden erittelyn. Uuden erittelyn aiemmin ilmoitetusta tiedosta voit antaa ainoastaan siinä tapauksessa, että poistat ensin aiemman ilmoittamasi tiedot kokonaan.

Veroilmoitus verkossa -palvelussa ilmoitetut tiedot

Toimi samoin kuin edellä, jos haluat muuttaa Veroilmoitus verkossa -palvelussa ilmoittamiasi tietoja. Korjaa aina aiemmin ilmoittamasi tiedot korvaamalla ne uusilla tiedoilla. Kokonaan uusi erittely annetaan vain silloin, kun kyseessä on uusien tietojen ilmoittaminen tai silloin, jos olet ensin poistanut kokonaisuudessaan aiemmin ilmoittamasi tiedot.

Mihin mennessä korjaukset on tehtävä?

Veroilmoitus verkossa -palvelussa voit korjata tietoja veroilmoituksesi viimeiseen palautuspäivään asti. Tämän jälkeen korjaukset on tehtävä aina esitäytetyllä veroilmoituksella, vaikka olisit saanut pidennystä veroilmoituksen jättöaikaan.

Saanko palvelusta nyt uuden verotuspäätöksen?

Uutta verotuspäätöstä et saa suoraan palvelusta. Veroilmoitus verkossa -palvelun avulla voit ilmoittaa tietoja verotusta varten. Postitamme sinulle uuden verotuspäätöksen lokakuun loppuun mennessä.

Sivun alkuun

Voinko tulostaa ilmoittamani tiedot?

Voit tulostaa tai tallentaa koneellesi yhteenvedon ilmoittamistasi tiedoista lähettämisen jälkeen Tulosta tiedot (pdf) -linkistä, ennen kuin kirjaudut ulos palvelusta. Tulostuskoosteesta näet yhteenvedon lähettämistäsi tiedoista. Jos haluat tulostaa ilmoittamasi ja lähettämäsi tiedot myöhemmin, kirjaudu uudelleen Veroilmoitus verkossa -palveluun ja tulosta aiemmin ilmoittamasi tiedot Asiakastiedot-sivulla olevasta Tulosta aiemmin lähetetyt tiedot -linkistä.

Mitä palvelu maksaa?

Palvelun käyttö on maksutonta. Verkkopankkitunnuksien käytöstä pankit perivät omien hinnastojensa mukaisen maksun. Sirullinen henkilökortti on myös maksullinen, mutta sen käyttö on maksutonta.

Miksi en voi käyttää sähköpostia verotustietojen ilmoittamiseen?

Sähköposti ei ole riittävän turvallinen väline: Verohallinto ei pysty takaamaan riittävää tietoturvaa salassapidettäville verotustiedoillesi, jos ne välitettäisiin avoimessa verkossa toimivan sähköpostin välityksellä. Veroilmoitus verkossa -palvelu on toteutettu salatussa yhteydessä.

Muuhun asiointiin löydät valtakunnalliset palvelunumeromme ja verotoimistojen osoitteet Yhteystiedot-sivulta.

Sivun alkuun

Miten ilmoitan verkossa useita kotitalousvähennykseen oikeuttavia kustannuksia?

Jos sinulla on kotitalousvähennykseen oikeuttavia kustannuksia usealta eri yritykseltä tai työntekijältä, toimi näin: kun olet täyttänyt tiedot uudesta kustannuksesta joko yritykselle tai työntekijälle paina Jatka-painiketta ja valitse "Uusi kustannus (yritys)" tai "Uusi kustannus (työntekijä)".

Palvelussa ei ole yleistä lisätietokenttää. Missä ilmoitan esim. tulontasausvaatimuksen tai autoedun arvon alentamisvaatimuksen?

Palvelussa olevat lisätietokentät ovat aina tietokohtaisia. Tulontasausvaatimuksen voit esittää kyseisen tulon yhteydessä olevassa lisätietokentässä. Autoedun arvonalentamisvaatimus (yksityisajot alle 18 000 km vuodessa) esitetään muuttamalla kyseessä olevan autoedun määrä palkkaerittelyllä ja kirjoittamalla lisätietoihin selvitys ajettujen kilometrien määrästä.

Sivun alkuun

Mihin voin ottaa yhteyttä, jos minulla on ongelmia palvelun käytössä?

Jos sinulla on ongelmia palvelun käytössä, voit soittaa Verohallinnon Veroilmoitus verkossa -palvelun asiakastukinumeroon arkisin kello 9.00 - 16.15
029 497 054 suomeksi
029 497 055 ruotsiksi.

Tukipyynnön voit tehdä myös sähköisesti palvelussa olevalla tukipyyntölomakkeella.

Sivun alkuun

Muut kysymykset

Mitä teen kuiteille ja tositteille?

Älä toimita kuitteja ja tositteita verotoimistoon vaan ne säilytä ne kuusi vuotta verovuoden päättymisestä. Verotoimisto pyytää niitä tarvittaessa.

Kokeilin Veroilmoitus verkossa -palvelua demo-versiossa, mutta palvelu ei hyväksy yritykseni Y-tunnusta, miksi?

Demossa (tutustu kirjautumatta) toimii Y-tunnus 7066467-0.

Miten tarkistan yrityksen/yrittäjän ennakkoperintärekisteriin kuulumisen hakiessani kotitalousvähennystä?

Osoitteessa ytj.fi voit tarkistaa yrityksen/yrittäjän nimen tai y-tunnuksen perusteella, kuuluuko tämä ennakkoperintärekisteriin.

Haettuasi näytölle yrityksen/yrittäjän tiedot näet rekisterit, johon yritys kuuluu kohdassa: ”Voimassa olevat rekisteröinnit".

Painamalla ”Näytä rekisterihistoria” näet yrityksen rekisterihistoria-tiedot, jossa näkyy rekisterin voimassaolon päättyminen eli lopetuspäivämäärä.

Muistathan tarkistaa ennen sopimuksen tekemistä, että yritys/yrittäjä kuuluu ennakkoperintärekisteriin. Jos sinulla on jatkuva sopimus yrityksen kanssa (esim. siivouspalvelut), tarkista ennakkoperintärekisterin voimassaolo ennen ensimmäisen laskun maksua vuoden vaihtumisen jälkeen.

Sivun alkuun

Voinko lähettää liitelomakkeet esim. vuokratulolomakeet 7H ja 7K sähköisesti palvelun kautta?

Veroilmoituksen vuokratulotiedot voit ilmoittaa Verohallintoon kahdella tavalla, sähköisesti Veroilmoitus verkossa -palvelun kautta tai paperisella liitelomakkeella. Liitelomakkeita ei voi toimittaa sähköisesti.

Kun ilmoitat vuokratulot Veroilmoitus verkossa -palvelussa, et tarvitse erillisiä liitelomakkeita. Palvelussa on oma kohta ”Vuokratulot”, jossa voit ilmoittaa kaikki vuokratuloihin liittyvät tiedot.

Liitelomaketta tarvitset ainoastaan silloin, jos haluat palauttaa koko veroilmoituksen paperisena. Liitelomakkeita saat vero.fi:stä, tilaamalla puhelimitse tai noutamalla verotoimistosta.

Sivun alkuun

Linkki ei avaudu, vaikka sitä painaa, mitä teen?

Jos sinulla on Internet Explorer 11 käytössäsi, asiointipalvelun JavaScriptillä toteutetuissa toiminnoissa voi olla ongelmia. Ongelma poistuu käyttämällä IE11-selainta yhteensopivuusnäkymässä.

Lisää vero.fi -osoite yhteensopivuusnäkymään valitsemalla selaimen valikosta Työkalut/ Yhteensopivuusnäkymän asetukset. Kirjoita Lisää tämä sivusto-kenttään osoite vero.fi ja paina Lisää.

Vaihtoehtoisesti voit käyttää jotain toista selainta (esim. Firefox, Chrome).

Kirjautuminen ei onnistu - "Sivua ei voi näyttää"

Verohallinnon verkkopalveluiden käyttäminen edellyttää, että asiakkaan selaimessa on käytössä TLS 1.0 -suojaus. Osassa selaimia kyseinen suojausasetus ei välttämättä ole oletusarvoisesti kytketty päälle. Asiakkaan on tarkistettava onko suojaus käytössä. Suojausasetuksen saa kytkettyä päälle esim. Internet Explorer -selaimessa kohdasta Työkalut/Internet asetukset / Lisäasetukset -> Valinta "Käytä TLS 1.0 -suojausta".

Sivun alkuun

Miksi saan virheilmoituksen "Safari ei saa yhteyttä sivuun" tai "Internetselain ei voi avata suojattua yhteyttä"?

Asiointipalveluihin kirjautuminen ei valitettavasti onnistu seuraavilla käyttöjärjestelmä/selainyhdistelmillä:

  •  Mac OS X 10.6.8 / Safari 5.1.10
  •  Mac OS X 10.6.8 / Firefox 36.0
  •  Mac Os X 10.7.5 / Safari 6.1.6.

 

Asiointipalveluihin kirjautuminen toimii mm. seuraavilla käyttöjärjestelmä/selainyhdistelmillä:

  • Mac OS X 10.6.8 / Chrome 39
  • Mac OS X 10.7 / Firefox 25
  • Mac OS X 10.7.5 / Firefox 35.0.1

Miksi ulkomaalaisella henkilöllä ei aina pankkitunnukset toimi VKV-/VIV-palveluun kirjautuessa?

Pankkitunnuksia voi olla eri tasoisia ja kaikilla tasoilla ei tunnuksia voi käyttää muuten kuin rajoitetusti, esimerkiksi käyttö on rajattu koskemaan vain pankin omia palveluita. Tällaisessa tilanteessa asiakkaan kannattaa selvittää omasta pankista, voidaanko pankkitunnusten tasoa muuttaa sellaiseksi, että hän pystyy niillä tunnistautumaan myös muualla.

Tietoturvallisuus

Meillä on yhteiset pankkitunnukset, mutta en pääse omaan veroilmoitukseeni, miksi?

Verkkopankkitunnus on henkilökohtainen. Kun kirjaudut sillä palveluun, kerrot meille kuka olet, ja sen perusteella me näytämme sinulle omat verotustietosi. Sähköisessä asioinnissa henkilökohtainen verkkopankkitunnus on siis henkilökohtainen avaimesi palvelumme sisältämiin tietoihisi. Tarvitset siis omat verkkopankkitunnukset.

Jos puolisoilla on yhteinen tili, voi olla että tilin käyttämistä varten on otettu vain yhdet pankkitunnukset. Pankkitunnukset ovat kuitenkin aina henkilökohtaiset, joten ne on pankista myönnetty jommankumman puolison nimellä. Verohallinnon sähköisiä palveluja voi pankkitunnuksilla käyttää puolisoista siis vain se, jonka nimissä pankkitunnukset ovat. Et siis voi ilmoittaa puolisosi tietoja omilla tunnuksillasi. Pankit myöntävät omat verkkopankkitunnukset molemmille yhteisen tilin käyttäjille heidän niin halutessaan.

Mistä verottaja tietää, että veroilmoitustani muuttava henkilö olen juuri minä?

Palvelua voidaan käyttää verkkopankkitunnuksien tai sirullisen henkilökortin (HST-kortti) avulla. Tunnistuksen avulla varmistutaan sinun henkilöllisyydestäsi. Tämän jälkeen palvelu osaa hakea juuri sinua koskevat esitiedot veroilmoituksen korjaamista varten. Kaikki tunnisteet ovat henkilökohtaisia, joten sähköisessä asioinnissa niitä ei saa luovuttaa toiselle henkilölle edes perheen sisällä.

Sivun alkuun

Miten palvelun tietoturva on toteutettu? Millaista yhteyttä palvelu käyttää?

Palvelun käyttö tapahtuu salattua yhteyttä käyttämällä. Kaikki palvelussa ilmenevät henkilökohtaiset tiedot ovat suojattuja, kun käytät palvelua.

Voiko palvelu jäädä vahingossa päälle?

Palvelusta tulee aina kirjautua ulos Kirjaudu ulos -linkistä. Jos palvelun sulkee, esim. "rastista", kirjautuminen ei katkea, vaan jää voimaan. Jos olet kirjautunut palveluun etkä käytä sitä 60 minuuttiin, selainistuntosi vanhentuu, jolloin Veroilmoitus verkossa -palvelu kirjaa sinut automaattisesti ulos palvelusta. Tämän jälkeen pääset takaisin kirjautumalla uudelleen palveluun. Vanhentuneen istunnon tiedot eivät siirry Verohallintoon. Edellä mainitussa 60 minuutin aikakatkaisussa kuluneen ajan laskeminen katkeaa vain, jos käyttää esimerkiksi seuraavia toimintoja: Jatka,Edellinen, Peruuta, Palaa ilmoittamaan muita tietoja tai Tallenna keskeneräiseksi.

Mitä ovat evästeet?Pitääkö minun sallia ne?

Palvelussa käytetään evästeitä, jotta palvelun käytön selainistuntokohtainen tietoturva voidaan toteuttaa. Evästeiden käytön salliminen on välttämätöntä palvelun käytön kannalta.

Sivun alkuun

Uskallanko ilmoittaa tietoja vaikka kirjaston koneelta?

Jos käytät Veroilmoitus verkossa -palvelua yleisöpäätteeltä esimerkiksi kirjastossa, on erittäin tärkeää, että poistat selaimen evästeisiin, välimuistiin ja sivuhistoriaan tallentuneet tiedot.

Verotusta koskevat kysymykset

Mistä löydän tarkempaa tietoa verotuksesta (esim. matkakulut, kotitalousvähennys, vuokratulot)?

Tarkempaa tietoa verotuksesta saat Vero.fi:stä, esim. sivulta Henkilöasiakkaan tuloverotus.

Sivun alkuun

© Verohallinto 17.8.2012


© Verohallinto 17.8.2012